Filmy
- Berlin, die Sinfonie der Großstadt, 65'
Berlin, die Sinfonie der Großstadt / Berlin: Symfonia wielkiego miasta
Produkcja: GER 1927Film niemy z 1927 r., został jednogłośnie okrzyknięty wyrazem nowej rzeczywistości – kierunku w sztuce, zmierzającego do eksploracji prawdziwego życia. „Berlin: Symfonia wielkiego miasta” to żywa, plastyczna i świetnie zmontowana opowieść o minionej epoce i jej obyczajach. Ciekawym aspektem filmu – nowatorskim jak na owe czasy, a mającym dziś posmak cennego dokumentu – jest wykorzystanie scen z codziennego, berlińskiego życia, nakręconych z ukrycia. W obrazie można dostrzec wiele formalnych odniesień do ekspresjonizmu czy innych nurtów ówczesnej sztuki awangardowej.
Autorzy:
- In der Nacht , 7'
In der Nacht / Nocą
Produkcja: GER 1931
„Eine musikalische Bildphantasie“ – impresja na fortepian i obraz, powstała w 75. rocznicę śmierci Roberta Schumanna. Film ten jest swego rodzaju polemiką filmową z utworem fortepianowym „Nocą” kompozytora. Centralny motyw stanowi bowiem woda. Woda – jeden z czterech żywiołów, symbol nowego życia i nieskończoności, u Ruttmanna bryluje w postaci szalejącego wiru, rwącego potoku, czy parującego gejzera. Reżyser ukazuje jednak także jej łagodne oblicze – taflę wody czy też niewinną grę fal. Film będący prekursorem wideoklipu.Autorzy:
- Melodie der Welt, 49'
Melodie der Welt / Melodie świata
Produkcja: GER 1929, B/W, DOC, 49‘Dokument pierwotnie zrealizowany jako reklamówka dla Linii Hamburg-Ameryka to pierwszy niemiecki pełnometrażowy film dźwiękowy. Marynarz i jego wybranka z całym swym dobytkiem zmierzają do portu, gdzie czeka na nich już statek. Są to ostatnie chwile spędzone błogo na lądzie, przed nimi bowiem moment rozstania z tym co znane i perspektywa nowego, dalekiego świata. Obraz okraszony rytmicznymi sekwencjami ukazującymi konfrontację człowieka z wojną, śmiercią, miłością i zabawą. Film, który zdaniem wielu krytyków jest prekursorem takich dokumentów jak "Koyaanisqatsi" Godfrey'a Reggio czy „Baraka” i „Samsara” Rona Fricke.
Autorzy:
- Walter Ruttmann - Filmy krótkometrażowe 1921-1925, 25'
Eksperymentując z filmem abstrakcyjnym Ruttmann zrealizował serię animowanych filmów krótkometrażowych pod nazwą „Opus”. Filmy te stanowią eksperymentalne formy audiowizualne - formy geometryczne, tworzone do muzyki poważnej, których celem było poszerzenie przestrzeni malarstwa o medium audiowizualne. „Lichtspiel Opus I” został oficjalnie zaprezentowany szerszej publiczności w 1921 r. – był to pierwszy publiczny pokaz filmu abstrakcyjnego w Niemczech. Tworząc kolejne części Ruttmann gruntownie rozwinął swoją technikę stając się dzięki temu czołowym przedstawicielem niemieckiej awangardy filmowej lat 20. XX wieku.
Lichtspiel Opus I
Produkcja: GER 1921, 12‘
Opus II
Produkcja: GER 1922, 4‘Opus III
Produkcja: GER 1924, 4‘
Opus IV
Produkcja: GER 1925, 5‘Autorzy:
- Walter Ruttmann - Filmy reklamowe, 25'
Animowane filmy krótkometrażowe z motywem reklamowym. Podobnie jak w „Opusach”, także w tym przypadku królują delikatnie stonowane powierzchnie, które przybierają kształt form geometrycznych. Na potrzeby reklam reżyser poszerzył jednak ich spektrum o nowe jeszcze bardziej abstrakcyjne formy i linie. Ruttmann stworzył reklamy m.in. opon Exelsior, likieru Kantorowicz czy wystawy GESOLEI w Düsseldorfie. Obrazom towarzyszą hasła reklamowe.
Der Sieger / The winner
Produkcja: GER 1922, 3‘
Das Wunder / The wonder
Produkcja: GER 1922, 3‘
Das wiedergefundene Paradies / Paradise regained
Produkcja: GER 1925, 6‘Der Aufstieg / The climb
Produkcja: GER 1926, 4‘
Spiel der Wellen / Play of the waves
Produkcja: GER 1926, 3‘„Dort, wo der Rhein…” / “There, where Rhine...”
Produkcja: GER 1927, 6‘Autorzy:
- Weekend, 12'
Weekend
Produkcja: GER 1930, 12‘11-minutowe „słuchowisko filmowe”, które stanowi prawdziwą symfonię dźwięków. W ciągu jednego weekendu Ruttmann nagrywał odgłosy ulicy, chcąc przedstawić w ten – dosyć humorystyczny - sposób berlińską codzienność. Tak powstał ekstremalny eksperyment filmowy: film bez obrazu, w którym wszystko rozgrywa się w sferze dźwięku. „Znalezione” odgłosy miasta takie jak dzwony kościelne, gwar uliczny czy fragmenty przypadkowych rozmów tworzą organiczną całość, wzbudzając w odbiorcach semantyczno-akustyczne asocjacje. „Weekend” stanowi pionierskie osiągnięcie sztuki dźwięku.
Autorzy: