Lato w retrospekcjach, błyskach i olśnieniach, ale też w całkowitej ciemności. Matka i córka, nie zawsze w harmonii. To poetycki, intensywny film o ich relacji, analizowanej poprzez fragmenty wspónie spędzonych, letnich chwil. Realcji tak niejednoznacznej, jak tylko może to zaistnieć między dwoma tak bliskimi osobami.
czytaj więcej
20,000 Days on Earth / 20 000 dni na Ziemi
Produkcja: GBR 2014
Nick Cave od lat jest jedną z najbardziej fascynujących i enigmatycznych postaci świata muzyki, literatury i filmu. Jego wyjątkowy filmowy portret – „20 000 dni na Ziemi” – czyni go jeszcze bardziej tajemniczym i zmusza nas do odpowiedzi na pytanie, jak wiele dni z naszego życia naprawdę przeżyliśmy? Co zrobiliśmy z danym nam czasem? Dzień numer 20 000 w życiu Nicka Cave'a – od dźwięku budzika wczesnym rankiem do nocnego spaceru wzdłuż plaży po koncercie – zamienia się w niezwykły i fascynujący portret artysty. W swoim filmowym debiucie Jane Pollard i Iain Forsyth łączą fikcję z prawdą, a sprawy publiczne z prywatnymi, by opowiedzieć historię jego życia.
(Opis dystrybutora)
czytaj więcej
The meaning of three important words are easily diminished when repeated over and over again, yet somehow they scream forever loud and clear within the lonely mind.
http://studiofusion.com/portfolio/video/words.htm
czytaj więcej
czytaj więcej
A 791. nap / The 791st Day
Produkcja: HUN 2013
Zakład poprawczy, miejsce, w którym czas i przestrzeń przestają istnieć, a skazani nie posiadają już nawet imion. Miejsce, gdzie są obserwowani w każdej sekundzie. Być stamtąd uwolnionym po długich latach odsiadki to nieopisane uczucie. Film przedstawia ostatni dzień przed zwolnieniem, kiedy skazany już nie należy do więzienia, a wolność nadchodzi tak powoli, że jest to nie do zniesienia.
A day in life is a subjective regard of a complex day in the city of Marrakech through the eyes of a native filmmaker, Simo Ezoubeiri. It's a compressed journey that depict the relationship between the artist and his local culture, Moroccan roots and the detachment he developed throughout the years of living abroad. A day in life is part an essay experimental film, part Cinema Verite with unconventional montage.
czytaj więcej
Proste kontemplacyjne obrazy pokazują życie mieszkańców Abu Haraz – wioski położonej na pustyni w Sudanie Północnym. Ludzie żyją tu od wieków w rytmie wyznaczanym przez wylewy Nilu, użyźniającego grunty pod uprawy. Wszystko zmieni budowa wielkiej tamy. Domy współczesnych i groby przodków, ważne dla żyjących, mają zniknąć z powierzchni ziemi. Ludzie z Abu Haraz zamieszkają w nowej miejscowości. Tu ważnym elementem życia będzie telewizor. Jeden z mieszkańców wraca do wioski, żeby ponownie zobaczyć raj, który wkrótce zostanie utracony. Reżyser odwiedzał Abu Haraz przez siedem lat, zapisując w obrazach filmowych ostatnie chwile istnienia wioski.
czytaj więcej
Adela jedzie pociągiem ze swoimi dziećmi. Opowiada o przeprowadzkach: w ostatnim roku przeprowadzali się szesnaście razy. Obecnie mieszkają na osiedlu kartonowych domków. Codzienne życie: przygotowywanie jedzenia, strofowanie, jazda na rowerze, taniec na dworze. Wszystko jest takie zwyczajne, dopóki nie ma policji. Wtedy trzeba wziąć ze sobą tyle, ile się uniesie w rękach. Adela nie jest już wesoła. Ma napiętą twarz, powtarza dzieciom, żeby trzymały się za ręce. Adela i jej rodzina są Rumunami. Żyją we Francji.
czytaj więcej
Angeleint / Na smyczy
Produkcja: GER 2012
Ten film ukazuje życia Klausa Kellera, który pobiera świadczenia dla bezrobotnych. Wbrew opinii Springer and Co., nie spędza dni wylegując się na kanapie. Zbiera śmieci na ulicach, pomaga na cotygodniowych targach i zbiera makulaturę dla klubu emeryta. Ale nie wszyscy popierają jego zachowanie. Firma sprzątająca miasto go pogania, wydział pracy nakłada na niego kary i nakazuje mu rehabilitację, która nie jest dla niego właściwa z powodu jego słabego wzroku.
Anplagd / Unplugged
Produkcja: Serbia/Finland 2013
Vera: prywatna detektyw, która powróciła do wsi, gdzie dorastała jako pasterka, i Pera: wszystkowiedząca chłopka o wielu ezoterycznych umiejętnościach, są ostatnimi z umiejących grać na liściach – obie w jesieni swojego życia, nadal mocno dmuchają w liście. Josip to wynalazca-amator, który stara się odszyfrować sztukę grania na liściach. „Unplugged” jest egzystencjalną alegorią o muzyce granej na liściach drzewa, humorystycznie kołatająca między najbardziej prymitywnymi instrumentami a najbardziej uniwersalnym eskapizmie muzyki. Muzyka rzadko bywa tak niekonwencjonalna.
czytaj więcej
czytaj więcej
Arefi, das Hirte / Arefi, the Sheperd
Produkcja: Iran/Niemcy 2013
Dasht-e Kavir – Wielka Pustynia Słona w Iranie. Nie ma chyba wielu miejsc na Ziemi, gdzie przetrwanie byłoby równie trudne. Żyje tam pewien człowiek zmagający się z naturą Dasht-e-Kavir i jednocześnie od lat zafascynowany jej pięknem. Mohammad Arefi, skromny pasterz, jest związany z pustynią od dziecka, a poprzez historię swojej rodziny – od pokoleń. Reżyser natknął się na niego podczas podróży przez Iran. Dzięki temu spotkaniu powstał filmowy portret człowieka, który każdego dnia, z dala od swoich bliskich, troszczy się o stado kóz i owiec – tak, jak od wieków robili to mieszkańcy tych ziem.
czytaj więcej
Nature does not have a moral problem with the radical intervention of humans in their world. Its habitants suffer and die and go extinct. Or they adapt to their new environment and coexist with what lives in its surroundings.
New behaviours appear and new harmonies are created. In an acte de présence, where doves circle around a silo, they are not the only part of the show. The sound of passing cars, fading in and out, completes the harmony.
Funny, we tend to give agriculture, in contrast to industrial products, an authentic place in nature. While, for ages, agriculture changed the environment dramatically and has been playing a devastating role in destroying traditional habitats.
czytaj więcej
The Dutch beaches host a variety of people, including kid surfers, lonely wanderers and coin diggers. They come and go repeatedly, leaving their footprints in the sand.
czytaj więcej
The expression life is full of ups and downs seems appropriate for a video based around escalators. These moving stairs come and go and always end somewhere. In this video the destination is the platform of an S-Bahn, U-Bahn or the Hauptbahnhof in Berlin. And after all the ups and downs I have taken, a question lingers ... through all our journeys, where are we? Escalators and train stations are possibly a good metaphor for life. At the end of the escalator, another journey always begins. And the ups and downs of an escalator eventually form circles. We call them routines, history repeating itself. At the end of the ride we end up nowhere in particular and oddly enthusiastic to repeat the experience.
Berlin Conversations is a series of videos on the images and sounds of The City. Up Down Nowhere is the second video in the series.
czytaj więcej
Berlin, die Sinfonie der Großstadt / Berlin: Symfonia wielkiego miasta
Produkcja: GER 1927
Film niemy z 1927 r., został jednogłośnie okrzyknięty wyrazem nowej rzeczywistości – kierunku w sztuce, zmierzającego do eksploracji prawdziwego życia. „Berlin: Symfonia wielkiego miasta” to żywa, plastyczna i świetnie zmontowana opowieść o minionej epoce i jej obyczajach. Ciekawym aspektem filmu – nowatorskim jak na owe czasy, a mającym dziś posmak cennego dokumentu – jest wykorzystanie scen z codziennego, berlińskiego życia, nakręconych z ukrycia. W obrazie można dostrzec wiele formalnych odniesień do ekspresjonizmu czy innych nurtów ówczesnej sztuki awangardowej.
czytaj więcej
Long hallways, purple carpets, ceiling mounted signs pointing at empty rooms, forgotten paintings; the remains of an abandoned home for elderly people.
czytaj więcej
Film has been shoot at Yuri Gagarin Road in the city of Zagreb, probably the only one in Croatia ever named after an cosmonaut, back then while Croatia was a part of socialist Yugoslavia, and space travel was seen as optimistic sign of brighter human future. The road still bears the same name, but nowadays it’s inhibited with impoverished people who are selling everything, from canned food to old clothes, just to earn a little extra cash to survive until the next month.
Film is a montage of shoots made by DSLR photo camera and mobile phone while passing by the Gagarin road, as well as with the sound recorded at the same location.
czytaj więcej
Boulevard's End
Produkcja: Niemcy 2014
Los Angeles, Venice Beach. Na samym końcu Washington Boulevard, gdzie ulice miasta łączą się z oceanem, zaczyna się Venice Pier. Proste, surowe, betonowe molo mierzy się ze sztormami Pacyfiku. Tworzy przestrzeń spokoju i równowagi. Przeróżni ludzie przychodzą tu spacerować, łowić ryby, oczyścić umysł. Za pośrednictwem tego filmu patrzymy na nich z bliska: zamożnych obywateli i imigrantów. Ich głosy zabierają nas w podróż przez ludzkie historie.
czytaj więcej
For African artists wishing to show their work to an international audience, interrogation and mistreatment are part of the equation—even after they have jumped the hurdles of sponsorship and visas. Boundaries Bound is about the unjust limitations that prevent African artists and people from traveling and exploring the world freely, a protestation against the freedom of movement that most Africans don’t have.
czytaj więcej
Błękitny krzyż / The Men of the Blue Cross
Produkcja: POL 1955
Średniometrażowy Błękitny krzyż to w biografii twórczej Andrzeja Munka kolejna, po filmie Gwiazdy muszą płonąć, próba odnalezienia się w formule kina fabularnego. Tym razem Munk rekonstruuje zdarzenia, które miały miejsce w ostatnich dniach wojny, a zapisane zostały w Kronice Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Zakopanem. Była to akcja polskich goprowców ratująca życie rannych partyzantów radzieckich i słowackich, ukrywających się w szałasie po kontrolowanej jeszcze przez Niemców słowackiej stronie Tatr. O tej wyprawie opowiada film Munka, a w samej opowieści dominuje intencja sportretowania autentycznych bohaterów tamtych dawnych już zdarzeń.
90 minut jazdy od Rangun – największego miasta w Birmie – leży wioska, w której głównym zajęciem mieszkańców jest wyrabianie cegieł. Ci ludzie – mężczyźni, kobiety, dzieci – poświęcają swoje życie temu wymagającemu zadaniu, stając się częścią imponującego łańcucha pracy. „Cegła” powstała w ramach warsztatów organizowanych przez Instytut Lecha Wałęsy w Rangunie we wrześniu 2013 r. pod nadzorem Jana Czarlewskiego.
czytaj więcej
Children of the Holocaust
Produkcja: Wielka Brytania 2014
Łącząc animację i wywiady, dokument przedstawia relacje ludzi, którzy w bardzo młodym wieku doświadczyli zbrodni nazizmu. W latach 30. i 40. ubiegłego wieku mieli kilka lub kilkanaście lat. To, że żyli w tym czasie w Europie i byli Żydami, całkowicie naznaczyło ich dzieciństwo i młodość. Jeśli byli uczniami, musieli przerwać naukę. Jeśli mieli szczęśliwe dzieciństwo z rodziną i domem, tracili je. Szansą na przeżycie był cud lub obcy kraj. Na szczęście oni przeżyli.
czytaj więcej
Chopin the Space Concert/CHOPIN - kosmiczny koncert
Produkcja: Polska 2010
Spotkanie z czystym pięknem – doświadczenie, którego nie da się opisać słowami, a można najlepiej wyrazić muzyką Chopina.
Załoga Endeavour i Stacji Kosmicznej każdą wolną chwilę wykorzystywała na kręcenie zdjęć filmowych HD, inspirowanych utworami Chopina. Dziesiątego dnia wyprawy po raz pierwszy otwarto okna kopuły. Oczom astronautów ukazał się zapierający dech widok naszej planety. Po powrocie wyprawy, NASA udostępniła materiały filmowe i fotograficzne Adamowi Ustynowiczowi – pomysłodawcy i producentowi i [zbędne] filmu. Po ponad dwóch latach pracy i uzupełnieniu filmu o zdjęcia wykonane przez astronautę ESA, Paolo Nespoli'ego, oraz kolejne wyprawy promów i ekspedycji ISS, doszło do premiery filmu. 10 grudnia 2012 r. film otrzymał Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Monaco, a 17 czerwca 2013 r. został pokazany podczas konferencji ONZ Komitetu ds. Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej. W 2015 r. film ma szansę stać się symbolem obchodzonego pod patronatem UNESCO Międzynarodowego Roku Światła.
After Zagreb City authorities ignored growing number of fascist and chauvinistic graffiti and failed to remove them from public space, a group of young people decided to clean graffiti by themselves.
czytaj więcej
'Coevolution' means formation of momentary existence by memories beyond number and mutable factors. Spiritual evolution would rather set its focus on the possibility of the change which create by conflicts of sounds from each independent entity than means the interaction with environment. 'I' which really existing physically is dictated by countless 'I' in inner side, however, we fall into the error to consider that we are identified and independent existence.
czytaj więcej
Czarna Bandera / Black Flag
Produkcja: Polska 2014
Szczecin. Wycinek arterii transportowej, niedokończonej pochylni dla ruchu pieszego. Proces konstrukcyjny zatrzymał się w połowie, nie dopuszczając do przepływu ludzi i energii. W konsekwencji budowla uniezależniła się od głównego członu estakady. Wykluczona przestrzeń stała się schronieniem dla wykluczonych ludzi. Bezdomni zaadaptowali konstrukcję. Teraz oni i Artur Rozen „odnawiają” obiekt. Naznaczają go czernią, symbolem zaćmienia. Czerń, nieuznawana za barwę, jest jej brakiem, kolorem pustki. Linia narracji mówi o pełnym wolności, ale wyklętym życiu ludzi trudniących się piractwem w XVIII wieku. Mimo upływu czasu, pewne aspekty życia zdają się pokrywać z warunkami, w jakich przyszło żyć współczesnym „ludziom ulicy”. Te podobieństwa przypominają o walce, jaką bezdomni toczą każdego dnia.
czytaj więcej
This video is a contemplation of the passage of time and emptiness. It also raises the question “When what sustains life is gone, what is left behind – inside, outside?”
czytaj więcej
Audio:
Music/ Tania Giannouli
Voice/ Paul Celan Reading Todesfuge
A Death Fugue to 50°02'N - 19°10'E (Auschwitz-Birkenau coordinates).
"Dawn came on us like a betrayer; it seemed as though the new sun rose as an ally of our enemies to assist in our destruction.” Primo levi.
czytaj więcej
Investigates Gille Deleuze's philosophical theories on cinema and art including difference/repetition/l'image-temps/hors-champ/décadrage.
czytaj więcej
Silent studies on speed, duration, ‘perfect instant’ extraction as part of an illustration of how time-image (Deleuzian) operates or fails to function.
czytaj więcej
Starring: Dinesh Mesra. Directed and Edited by Simo Ezoubeiri
This short illustrates a series of internalize feelings from an
individual who struggles with reality. Dinesh desperately tries to escape
the world of complexity and life, however, as he closes his eyes the
nightmare of his hallucination awaits him.
czytaj więcej
Draussen ist, wo du nicht bist / We are outside playing in the garden
Produkcja: GER 2013
The Indoorgarten © Institution is a Indoorgarten © institution for strengthening the mental happiness and luck. Come in and let yourself be free. We offer lots of things to help you forget your daily routine and stress. We have ponies, costumes, jumping castles, and as much candy as you want. If you are not happy with us, you will get your money back! Hurry up, limited number of attendance available!
FiSH: Film Roku 2014, Złoty Medal BDFA 2014
czytaj więcej
Sydney’s round-the-clock urban thoroughfare. Australia’s first inner-city highway. A twenty three kilometre stretch of tarmac and concrete lined with motor industry retailing and servicing that professes in no uncertain terms the sovereignty of the motor car. Exposed as a tangle of pollution, noise and drudgery in daylight, but at night transformed into an erratic landscape where darkness is punctured with floodlights and fleeting headlights.
czytaj więcej
Dva nula / Two Nil
Produkcja: CZE 2012
„Realność świata może naprawdę i bez wątpienia objawić się tylko tam, gdzie rzeczy mogą być widziane przez wielu w mnogości aspektów, bez zmiany ich tożsamości, tak by zebrani wokół nich wiedzieli, że widzą tożsamo w całkowitej różnorodności”.
(Hannah Arendt)
Na stadionie piłki nożnej w samym sercu Pragi ma zacząć się największy mecz piłki nożnej dla Czechów. Zaczyna się transmisja na żywo. Tym razem jednak dwadzieścia dwie kamery celują nie w boisko, a w widzów. Nagrywają jak różni ludzie doświadczają jednego wspólnego wydarzenia. Mały piłkarz. Ochroniarz, znany krytyk literacki, pani w loży VIP czy zdezorientowany włoski turysta. Każda postać reprezentuje jedyną w swoim rodzaju wersję tego samego meczu.
czytaj więcej
Echo
Produkcja: GER 2012
Zatopiona ojczyzna; odwiedzenie obcego miejsca i pewność, że nie jesteśmy sami. ECHO jest o tym, jak dzieciństwo się w nas odbija; o skomplikowanych związkach i o wyruszenie ku nowemu.
Czarno-biała animacja, której sugestywna poetyckość obrazu oraz towarzyszący jej rytm przywołują głęboko ukryte wspomnienia. To echo kreuje ruch, wskazuje kierunek. Wszystko jest przy tym jednak naznaczone wolnością i nieskrępowaniem.
FiSH: Srebrny Medal BDFA 2014
czytaj więcej
Echoes Course
Produkcja: Polska 2014
Kontemplacyjny dokument będący częścią projektu Commonheavens, który – jak piszą jego autorzy – opowiada „o życiu w wewnętrznych krainach, o ciszy i miejscach bez nazwy” (http://www.commonheavens.com/about.html). Film otwiera mglisty kadr, z którego wyłania się cytat. Obraz zmienia się: następny jest ostry, pełen kolorów. Znika w pustce, pojawia się inny. To świat poza czasem. Tę filmową medytację zamyka i otwiera cytat: „Dla tych, dla których pustka jest możliwa, wszystko jest możliwe. Dla tych, dla których pustka jest niemożliwa, wszystko jest niemożliwe”.
czytaj więcej
experimental music video
This video is made of 31 images in different colour shades. By merging them a consistent flow of changing colour energies is created. The purely electronical music is done with the synthesizers YAMAHA DX11 and TG55.
czytaj więcej
It’s difficult to give a simple definition about the concept of entropy. This concept comes from the second law of thermodynamics, and it is described by a physical equation that only physicists can understand. This second law seems in opposition with the first one, but, in fact, they are complementary. The first law could be resumed in a simple way: « The change in the internal energy of a closed thermodynamic system is equal to the sum of the amount of heat energy supplied to the system and the work done on the system ». The second law says, in short, that it’s easier to lose than to get energy. Robert Smithson explains this idea with an example: a child running clockwise, between a white and black sandpit, mixes the sand. If the child decides to run in the other way, the sand doesn’t come back to the original position, but becomes more and more mixed. He says that the only way to make the sand coming back to the first position is with a movie showed backwards. But also the movie is subject to entropy, so, after some time, it couldn’t be seen anymore. The numerical word is subject to entropy too, but it’s difficult to be aware of it. We know that every time we copy an image, we lost some information from it, and, after a lot of copies, it becomes illegible. I try with this video to show at the same time this problem and Smithson’s ideas about entropy.
czytaj więcej
In the contemporary world, with the continuous increasing of speeches, messages and images, Art could become a mere additional noise. In this work, the images show the ruins of a wonderful Renaissance palace and at the same time the artist’s voice is heard, in part covered by a quantity of sounds, which wonders whether Art, in order to be heard, must scream higher than: “medias, neoconservative, far right-wing, his mother when she is angry, global warming, women’ orgasms from pornographic films, famine in the third world”, etc.
The choice of the place (a Renaissance palace) and the presentation (slide show) is not an accident. By that, the artist places and brings technologies and contemporary Art face to face with their history and highlights the ambiguity of the overabundance of the period we live in.
czytaj więcej
The Catholic Church carries out eucharistia where they eat the Holy body and Holy blood to cleanse them of sins. I who haven't experienced eucharistia where people eat the Holy body and Holy blood to cleanse them of sings from mortal conscience as humans easily addicted to endless desires of spirits and bodies feel this is merely another desire. Opening their lips and pushing their tongues out, does it mean they are accepting His body or eating in its literal sense? What I think whenever I look at the people in front of that is, impiously, merely another human desire to lick as they ask for forgiving.
czytaj więcej
Există gânduri / And There Are Thoughts
Produkcja: Rumunia 2013
Stary dom na rumuńskiej wsi, proste zabudowania gospodarcze. Są tu pewnie od wielu lat. Czas, który stanął w miejscu. Właścicielka krząta się powoli w domu i obejściu. To Maria, która żyje samotnie, ale nie pozwala samotności przeistoczyć się w smutek. Kamera towarzyszy jej codziennym czynnościom, słowom, piosenkom. Maria jest stara i mądra. Nie zaniedbuje niczego, o co może się jeszcze postarać w swoim życiu.
czytaj więcej
„Exvotos” podąża za intymnym przybliżeniem do powszechnej nabożności, oddając się refleksji nad paradoksem poszukiwania bezpieczeństwa w przedmiotach. Lawirując poprzez przestrzenie sakralne oraz świeckie, jak muzeum, kościół czy cmentarz (czasami myląc je ze sobą), esej filmowy skłania do refleksji nad obrazem i jego potencjałem, skupiając się na darach wotywnych.
czytaj więcej
“fire doors, Pacific Street, Atlantic Yards” is a study of 13 (now dismantled) fire doors attached to a fence on the perimeter of the Atlantic Yards project in downtown Brooklyn, New York.
czytaj więcej
This film employs a succession of moving images from similar and dissimilar locations. The resulting project seeks to extract from these locations images of confinement, life, disorder, order, the bleak and the stifling, and then unify the moving imagery through the utilisation of scale, movement and direction.
czytaj więcej
Footage of flocking pigeons in Pittsburgh, PA were altered, the digital video files manipulated, and edited using formal filmmaking techniques.
This clip is a five minute segment of the third channel of the installation. Installation built for 3 screens, each exhibiting the same 90-minute loop started at different time codes in the video.
czytaj więcej
Forget
Produkcja: Portugalia 2013
Członkowie radykalnych ruchów studenckich w Brazylii, rządzonej w latach 1964-85 przez kolejne dyktatury wojskowe, byli więzieni i torturowani. Przeciwnikom reżimów wybijano zęby, obcinano im palce, rażono prądem. Ofiarą tortur była między innymi obecna prezydent Brazylii, Dilma Rousseff. Większość ludzi, którzy doświadczyli prześladowań, nie może pozbyć się traumatycznych wspomnień. Ten krótki dokumentalny film, zrealizowany za pomocą czarno-białych zdjęć, pokazuje cierpienie, rozpacz i koszmary jego anonimowej bohaterki, jednej z wielu. Rozpacz, cierpienie i koszmary definiują jej życie. Widzimy ją na zewnątrz i w domu, gdzie żyje ze swoją samotnością, mając za towarzysza jedynie psa, którego nazwała Lamarca.
Decisions about what to film within the confines of the specific parameters of the camera frame were determined as much by the decision to avoid filming what lay outside the periphery of that frame. This film explores and reworks perceptions of urban peculiarities found in an Inner Western Sydney landscape through ever shifting camera movements and unconventional editing techniques. Human artifacts in this landscape include such peculiarities as the desolate rooftops of multistorey car parks, street signage, telegraph poles, power lines, empty construction sites and shop front awnings. The re-working is a fractured spatio-temporal continuity that pursues, in the visual and auditory realm, a new mode of expression that seeks to expand cinematic thought.
czytaj więcej
Fremdkörper / Ciało obce
Produkcja: GER 2013, COL, FI, OwPL, 14‘
W niemieckim obozie dla uchodźców znaleziono powieszonego Irańczyka. Celem policyjnych detektywów szybko staje się jego współlokator. Ale musi on walczyć nie tylko z rządem, jego irańscy znajomi również go prześladują i mu grożą. Obarczają go odpowiedzialnością za śmierć. Sytuacja staje się dla niego niebezpieczna... Opowieść o konsekwencjach bawarskiej „polityki odstraszania” i jak zmieniają się ludzie, którzy muszą przejść przez lata niepewności egzystencji i izolacji. Ciało obce. W środku i na zewnątrz.
FiSH: Brązowy Medal BDFA 2014
czytaj więcej
FUROR
Prodkcja: Belgia 2013
Młody chłopak siedzi w lesie. Jest tam sam. Opowiada o walkach. O tym, jak las niesie dźwięk PKM-ów. O „rolowaniu się” z bronią w rękach, ponieważ nie można stanąć na nogi i biec, bo wtedy byłoby się ruchomym celem dla wroga. O świętej Mary Jane, najdroższej maryśce. Odgrywa rolowanie, strzelanie, zaciąganie się ziołem. Chłopak jest jak w transie, zachodni człowiek powiedziałby: jak w grze komputerowej. Chłopak to Serge, młody aktor z przeszłością dziecka-żołnierza – jednego z ponad 117 tysięcy w Demokratycznej Republice Konga. Gdzieś w belgijskim lesie Serge relacjonuje, odgrywa i wskrzesza swoją przeszłość na użytek biernych odbiorców.
Na pierwszy rzut oka Patryk nie wyróżnia się wśród rówieśników. Jest młody, studiuje, pasjonuje się muzyką, gra na fortepianie. Z niecierpliwością czeka na święta Bożego Narodzenia. Ale Patryk nie jest taki, jak inni chłopcy w jego wieku. Od dziecka cierpi na retinopatię wcześniaczą, która powoduje całkowitą ślepotę. Chłopak nie chce współczucia ani podziwu. Pragnie, by widziano w nim nie niewidomego pianistę, lecz po prostu – pianistę.
Gli immacolati / The immaculates
Produkcja: Włochy, 2013
Pewnego razu w pewnym cichym mieście, gdzie każdy zna każdego, pewien młody człowiek wrócił do domu – tak, jak robił to każdego wieczoru. Zaparkował auto. Przed domem zobaczył swoją siostrę i zrozumiał, że stało się coś złego. Szesnastolatka powiedziała, że brutalnie zgwałciło ją dwóch młodych Romów. Brat chciał znaleźć napastników, ale ci zapadli się pod ziemię. Sąsiedzi zorganizowali marsz solidarności ze zgwałconą dziewczyną. Przyszło dużo ludzi, czterysta osób. Uczestnicy skierowali się ku zrujnowanej farmie, gdzie żyli miejscowi Romowie. Szesnastolatka jest na policji. Na przesłuchaniu mówi nagle coś zupełnie innego niż to, co wyznała bratu. Wypadki toczą się jak lawina. Dokument został zrealizowany z użyciem animacji 3D.
experimental short film about homeless people.
http://vimeo.com/38183420
czytaj więcej
Gwiazdy muszą płonąć
Produkcja: POL 1954, B/W, 104'
Film jest pierwszą w twórczości Andrzeja Munka próbą zmierzenia się z fabułą, choć interpretacyjna tradycja każe go sytuować w nurcie jego dokumentalnego dorobku. Decyduje o tym zapewne obrazowa poetyka Gwiazd, która przynależy do doświadczeń kina dokumentalnego, wykorzystującego materialną rzeczywistość jako główne swe tworzywo w kreacji świata przedstawionego. W Gwiazdach na rzeczywistość tę składa się świat życia kopalni – szyby, chodniki, sam węgiel, gaz, woda, narzędzia górnicze. Montażowo znakomicie zorganizowane obrazy i elementy tego świata tworzą nie tylko autentyczną scenerię przedstawionych w filmie historii, ale ich niezwykły klimat przynależny wyłącznie doświadczeniom górników.
The video work sources its inspiration from research on Russian culture in its historic and contemporary perspective.A contemporary view on the fierce relation between language and body is translated through the montage of body representations and manipulations on it with custom made tools that are designed in the shapes of ancient Cyrillic letter, excluded from contemporary alphabet. Imaginary artifacts that cut through and tear apart the human matter in its bodily presence.
czytaj więcej
Hinterland explores the aesthetic boundaries between cinema and digital video, creating “materialist cinema” from digital gadgets and apps that imitate retro aesthetics.
czytaj więcej
Historie z Celuloidu / Celluloid Tales
Produkcja: POL 2014
Dokument inspirowany starymi filmami tworzony w ramach Amatorskich Klubów Filmowych WISKORD i Cuma. Od 5 lat Stowarzyszenie OFFicyna realizuje projekt „Stary Cyfrowy Szczecin”, w którym digitalizuje obrazy dokumentujące życie zakładów pracy Szczecina. „Historie z celuloidu” to trzy opowieści o twórcach tych filmów i synu jednego z bohaterów historii sprzed lat. Stanisław, Włodek i Piotr opowiadają o tym, jak stare taśmy pobudzają wspomnienia.
Film koprodukowany przez Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film i MUFI Kompania Muzyczno-Filmowa Bartosz Piekarczyk.
czytaj więcej
Homo Ciris
Produkcja: SVK 2013
Mockument o człowieku, który chce zostać rybą.
czytaj więcej
Hviezda / The Star
Produkcja: SVK 2012
Film dokumentalny „Hviezda” („Gwiazda”) opowiada historię Jana Slovaka, 55-letniego spawacza, który zakochał się w aktorstwie. Jego pragnienie narodziło się gdy otrzymał główną rolę w teatralnej adaptacji najgorszego filmu wszech czasów, „Plan dziewięć z kosmosu” Eda Wooda Juniora. Jego pasja do teatru stała się jego przeznaczeniem.
Hybris
Produkcja: Holandia 2014
„Co by Pan porabiał w swoim życiu wiecznym?” – takie pytanie zadano pewnemu naukowcowi w trakcie talk-show w latach 60. ubiegłego wieku. Pytający odnosił się do Biblii, uczony – jak to uczony – wolał styl bardziej naukowy lub dygresyjny, bo tak naprawdę... W tej kwestii nic nie może być naprawdę – i wtedy, i dzisiaj. W tym przekonaniu utwierdzają nas spekulacje na temat prawdziwych przemyśleń naukowca, zrealizowane w technice 3D.
I'll call you when I get there
Produkcja: Polska / Holandia 2013 / 2014
Młoda artystka otrzymuje zaproszenie od małej holenderskiej galerii o nazwie „Upominki”. Podróżuje pociągiem do Rotterdamu. Co chwilę odbiera telefony: od zaniepokojonej (a wkrótce przerażonej) matki, od spokojnej babci oraz od profesjonalnie nieufnego, lecz zachowującego zimną krew policjanta. Co stać się może/mogło/mogłoby w drodze do celu i później? Wnikliwa analiza wpływu mediów na nasze życie, zrealizowana przy pomocy niektórych spośród tychże mediów.
czytaj więcej
In 60-Seconds, a man walks in a circle, the circumference of which takes him 60 seconds to traverse. His first and last steps align perfectly so that there is no interruption as the film transitions from its last frame back to its first. Idée Fixe is a 2 second video loop in which the same train car progresses across the screen ad infinitum. Neither video has a defined beginning or end, and both are intended to be projected as endless loops.
czytaj więcej
imagine how to sing and breathe under water
imagine the head held by hands under water
imagine he she they or a people sing and breathe under water
czytaj więcej
Water balancing a boat that balances a woman that balances a tree. The fragile balance in between man and creation.
czytaj więcej
In der Nacht / Nocą
Produkcja: GER 1931
„Eine musikalische Bildphantasie“ – impresja na fortepian i obraz, powstała w 75. rocznicę śmierci Roberta Schumanna. Film ten jest swego rodzaju polemiką filmową z utworem fortepianowym „Nocą” kompozytora. Centralny motyw stanowi bowiem woda. Woda – jeden z czterech żywiołów, symbol nowego życia i nieskończoności, u Ruttmanna bryluje w postaci szalejącego wiru, rwącego potoku, czy parującego gejzera. Reżyser ukazuje jednak także jej łagodne oblicze – taflę wody czy też niewinną grę fal. Film będący prekursorem wideoklipu.
czytaj więcej
'Inside out’ is a sketch of peoples’ lives against a backdrop of tension between modernity and tradition in Addis Ababa, Ethiopia. The film takes a look at rapid urbanization—the two forces of destruction and construction—raising the question of what happens on the inside—within the hearts and minds of people—when the world begins to turn at breakneck speed on the outside.
czytaj więcej
Is The Man Who Is Tall Happy? / Czy Noam Chomsky jest wysoki czy szczęśliwy?
Produkcja: FRA 2013
Film jest próbą pokazania niezwykle interesującej osobowości Noama Chomsky’ego, a także jego ciekawych, choć skomplikowanych naukowych teorii. Michael Gondry zdecydował się tu na wyjątkowy zabieg. Nie tylko prowadzi z naukowcem fascynującą i szczerą rozmowę. Dodatkowo ubarwił ją również fantastycznymi animacjami, które w doskonały sposób obrazują na ekranie to, o czym opowiada Chomsky. Dzięki temu jego idee stają się znacznie bardziej zrozumiałe i przystępne dla widza. W efekcie film zmienia się w prawdziwą wizualną i intelektualną ucztę, a jego tytuł to świadoma i nieco ironiczna zabawa językiem, która nawiązuje do teorii języka Chomsky’ego.
(Opis dystrybutora.)
czytaj więcej
Audio:
Intro/ Hungarian Level Water report
Sound/ Roland Quelven
Voice/ Sigmund Freud & Melancholy Maaret
Footage: Sydney Police photographs dating from 1912 to 1948
A bicephalous collaboration transcribed into a diptych composition related to Freud's book «Beyond the pleasure principle». Through an examination the role of repetition compulsion in potentially over-riding the pleasure principle, Freud ultimately developed his opposition between Eros, the life instinct, and Thanatos, the death drive.
czytaj więcej
Jerzy Gumiela – malarz, autor instalacji, happeningów, realizacji filmowych video art, absolwent Poznańskiej Akademii Sztuki. Aktywny i wielokierunkowy twórca swoim szalonym temperamentem potrafił porwać do działania młodych malarzy, rzeźbiarzy, grafików ze Szczecina i innych miast polskich. Od 1990 r. przebywał i prezentował swoją sztukę w USA. Jego dzieła znajdują się znanych europejskich muzeach.
A simulation of late-night London reflected in the window of an East-end kebab shop. An exercise in minimal animation.
czytaj więcej
Kiedy będę ptakiem / When I am a bird
Produkcja: Polska 2013
MuLa mieszka na tajskiej wsi niedaleko birmańskiej granicy. Należy do ludu Kayan i jej szyję ozdabiają charakterystyczne złote pierścienie. Nie miała łatwego życia, bowiem musiała opuścić rodzinną Birmę i szukać azylu w Tajlandii, podczas gdy jej jedyna córka została w domu. MuLa zarabia na życie sprzedając pamiątki turystom, jednak sytuacja finansowa jej rodziny jest bardzo trudna. Dokument Moniki Pawluczuk ukazuje walkę tej kobiety z jej przygnębiającym przeznaczeniem i jej niegasnącą tęsknotę za lepszym życiem.
czytaj więcej
Kierunek Nowa Huta
Produkcja: POL 1951
Film, który można uznać za wzorcowy plakat agitacyjny polskiego kina czasów stalinowskich, film, który Andrzej Wajda mógłby w Człowieku z marmuru zacytować jako dzieło reżysera Burskiego. Jednocześnie dzieło będące śladem doświadczeń twórców debiutujących w latach ideologicznie i „estetycznie” dominującego socrealizmu. Zawiera wszystkie cechy dokumentalnego kina tamtych lat, w którym instancją organizującą cały przekaz filmowy był komentarz. Był on głównym nosicielem ideologiczno-propagandowych treści, jedynie wspomaganym odpowiednio zmontowanym obrazem. Prawdziwą ideą filmu jest apoteoza budowy kombinatu i miasta Nowa Huta, które powstaje w opozycji do zatęchłego w swej niedobrej tradycji Krakowa.
czytaj więcej
Widzimy obraz pozbawiony uczestnictwa, nieosiągalną anomalię pośród jakichkolwiek form definicji. Właśnie z taką perspektywą artyści chcą eksperymentować patrząc na przestrzeń i otoczenie oznaczające niemieckie centrum polityczne, na polityczną geografię oraz miejskie krajobrazy władzy. „Kingom Come” narodziło się, gdy artyści odkryli fotografowanie z lotu gołębia: metodę wykorzystywaną głównie w czasie I wojny światowej w dziedzinie, którą dzisiaj nazwano by „rekonesansem bezzałogowym”.
czytaj więcej
Kolejarskie słowo
Produkcja: POL 1953
Przełomowy w dokumentalnej twórczości Andrzeja Munka film, choć na pozór mieści się w formule ówczesnego „produkcyjnego reportażu”. Parafabularną konstrukcję filmu buduje zadanie, jakie stoi nie tylko przed załogą tzw. „pociągu gwarancyjnego” wiozącego węgiel ze Śląska do huty w Szczecinie, ale i innych kolejarzy obsługujących tę długą trasę przebiegu pociągu. Ten typowy dla socrealistycznego kina temat walki o wykonanie planu wyposażony został jednak przez autorów filmu właściwościami odbiegającymi od obowiązujących dlań schematów. W centrum uwagi stanęli ludzie owo zadanie wykonujący – ich zawodowe kompetencje i emocjonalne zaangażowanie płynące z ich etosu pracy.
Koora
Produkcja: GER 2012
Dokument przedstawiający dzień z życia pracowników wysypiska śmieci w Howrah w Indiach. W tym miejscu znajdują się zdeponowane odpady ponad 16 mln ludzi. Dzięki temu ponad 200 osób znajduje pracę zbierając śmieci. Dookoła panuje jednak niewyobrażalna bieda – Matki, które skrzętnie szukają resztek, by móc wyżywić rodzinę. Dzieci, które mimo wszystko radośnie się bawią oraz hordy dzikich świń wkomponowujące się w krajobraz. Film o codziennej walce o przetrwanie, marzeniach i wizjach.
FiSH: Film Roku 2013, Złoty Medal BDFA 2013
czytaj więcej
La Fièvre / A Spell of Fever
Produkcja: Francja 2014
Pewna gorączkowa noc w Maroku, rok 2011. Dziecko czuje obecność ducha: to kobieta, która przyszła z morza, wróciła do domu po długim wygnaniu. Jej wygnanie miało polityczne powody. Ten film to cicha opowieść: bezcielesny głos i wizje mieszają się w ciemnościach nocy i gorączki. Dziecko dzisiejszych czasów i polityczna uchodźczyni wracają do domu, stają się jednością, przechodzą razem przez dziwne, opuszczone budynki w poszukiwaniu utraconego domu i dzieciństwa. Głos mężczyzny wraca z przeszłości, by strzec kobiety i wskrzesić jej utracone wspomnienia. Historia dekolonizacji, zapomniana walka pojawiają się i znikają razem w gorączkowych halucynacjach. A potem nowa walka, Arabska Wiosna w Maroku, zalewa przeszłość.
czytaj więcej
La Reprise is an ongoing exercise begun on April 21, 2013.
Every week, a subsequent minute is produced consisting of scenes shot that week along with archival material from the past years. Footage and sound are consistently recorded with the same single device.
The film may distort, but there is always a presumption that something exists, or did exist, which is what was recorded.
The sequences are neither true nor false, they integrate various degrees of theatricality and authenticity. They become portraits of an agitated immersion in the perpetual process of systematic indexing and gathering, and of close observations.
I am a passenger, a witness to recurrences and patterns.
This continuous collage of archives is the tension. The narrative is disconnected from the sum of its parts, and elaborates on successes and failures. Each screening becomes a unique occasion to view the film as the succession of each 1min weekly film is then randomly sorted.
La Reprise. #60. June 8, 2014
https://vimeo.com/97680929
La Reprise. #52. April 13, 2014
https://vimeo.com/91870086
La Reprise. #51. April 6, 2014.
https://vimeo.com/91331783
La Reprise. #47. March 9, 2014.
https://vimeo.com/88606809
czytaj więcej
In his 1967 book “La Société du Spectacle,” French Marxist theorist Guy Debord observes “All that once was directly lived has become mere representation” and laments “the decline of being into having, and having into merely appearing.
No doubt these ideas have accelerated exponentially over the past 45 years and ring more true today – and somehow relevant to a holiday called Thanksgiving when pictures of distant loved ones are replaced by the actual people for a few hours.
Italian director Russosky interprets Debord’s thoughts into this carefully curated and hyper-detailed matrix of cycling images which resolve into a QR code.
czytaj więcej
A funny (yet uncomfortable) exploration of personal space through the lens of both human and machine, this video short turns the "eye of the beholder" back upon itself.
czytaj więcej
Laut & Leise / Głośno i cicho
Produkcja: GER 2012
Wakacje, Greta (12) i Gunnar (12) spędzają dużo czasu na placu zabaw budując chatkę. Ale Greta czuje coś nowego, co wzmaga jej ciekawość. Oboje chcą spędzić popołudnie razem w domu Grety. Usiłując zająć sobie czas do przybycia Gunnara, Greta niespodziewanie styka się po raz pierwszy z pornografią. Greta jest zdezorientowana i gdy Gunnar wreszcie przychodzi, wszystko jest inaczej…
FiSH: Złoty Medal BDFA 2014
czytaj więcej
My Left Foot beat synched to a track by Sunil Sharpe
czytaj więcej
Lick Suck Screen is a performance co-starring honey and a webcam. In the video, the artist drips honey onto an webcam embedded in her screen and licks it off, sensually engaging her computer.
czytaj więcej
Mamo, gdzie jesteś? / Mom, where are you?
Produkcja: POL 2014
W 2010 r. los małego Adriana tak bardzo poruszył serca ludzi, że chłopczyk nie tylko otrzymał pomoc materialną, ale spełniło się jego największe marzenie – porzucony przez biologicznych rodziców, znalazł nowych. Zmagający się z nieuleczalną chorobą Adrian miał mieć nowy dom i – w końcu – wspaniałe dzieciństwo. Ale nowi rodzice oddali chłopca do pogotowia rodzinnego zaledwie po roku. Czy ktoś w końcu pokocha Adriana?
Matter of State
Produkcja: Polska / Niemcy 2014
Eksperymentalny film krótkometrażowy, zwracający uwagę na zmianę otoczenia, w którym żyjemy: z łona natury do świata technologii. Podzielony ekran, replikujący obraz tej samej osoby w środowiskach leśnym i wielkomiejskim, testuje naszą percepcję, ukazując to, co stało się dla człowieka Zachodu paradoksalnie naturalne: odwrócenie się od Natury i nieokiełznana wiara w technologię. To odejście jest prawdopodobnie nieodwracalne.
czytaj więcej
Mein Leben als Kosmonaut / Moje życie w kosmosie
Produkcja: GER 2013
Oliver ma schizofrenię. W jego życiu wyobraźnia i rzeczywistość tworzą świat, w którym trudno się oprzeć byciu wciągniętym w złudzenie, a jeszcze trudniej z niego wyjść. Każdego dnia żyje z groźbą ponownego popadnięcia w psychozę. Ale Oliver walczy i cieszy się każdym zwykłym, nudnym dniem. Animowany dokument o Oliverze, człowieku z Tallinnu, który w młodości stoczył walkę ze schizofrenią.
czytaj więcej
experimental short film about Madrid and the melancholy that i was feeling during the time the short was made.
czytaj więcej
Melodie der Welt / Melodie świata
Produkcja: GER 1929, B/W, DOC, 49‘
Dokument pierwotnie zrealizowany jako reklamówka dla Linii Hamburg-Ameryka to pierwszy niemiecki pełnometrażowy film dźwiękowy. Marynarz i jego wybranka z całym swym dobytkiem zmierzają do portu, gdzie czeka na nich już statek. Są to ostatnie chwile spędzone błogo na lądzie, przed nimi bowiem moment rozstania z tym co znane i perspektywa nowego, dalekiego świata. Obraz okraszony rytmicznymi sekwencjami ukazującymi konfrontację człowieka z wojną, śmiercią, miłością i zabawą. Film, który zdaniem wielu krytyków jest prekursorem takich dokumentów jak "Koyaanisqatsi" Godfrey'a Reggio czy „Baraka” i „Samsara” Rona Fricke.
Menjek/Mardajak: New York / Leave/Stay: New York
Produkcja: HUN 2013
Przez ostatnich 20 lat liczba Węgrów rozważających życie za granicą wzrosła trzykrotnie. „Leave/Stay: New York” to pilotowy odcinek niezależnej serii filmów dokumentalnych o trendach migracyjnych, życiowych doświadczeniach, dylematach oraz świecie współczesnej młodzieży węgierskiej, pokolenia „nowej mobilności”. Mirjam i Attila, dwójka młodych ludzi z Węgier, główni bohaterowie filmu, żyją w Nowym Jorku. Opuścili swoją ojczyznę mając odmienne cele; ich życia bardzo się różnią od siebie, ale łączy ich ten sam dylemat – wyjechać, czy zostać?
Miasto 44 / City 44
Produkcja: POL 2014
To opowieść o młodych Polakach, którym przyszło wchodzić w dorosłość w okrutnych realiach okupacji. Mimo to są pełni życia, namiętni, niecierpliwi. Żyją tak, jakby każdy dzień miał okazać się tym ostatnim. To marzenie o chwili, kiedy będzie można spełnić obowiązek wobec Ojczyzny.
By Mulugeta Gebrekidan and Mark Morgan
Sintayehu Teshale overcame a physical disability to find his calling in life. Sintayehu, 42, spent his early years as a beggar, convinced by his parents that he was fit for nothing else. But the young man had a passion to do something useful, and over the years this desire grew and grew. Today, Sintayehu stands out in his community more for his skills than for his appearance. He inspires those around him by working in public places, putting his considerable talents on display. Sintayheu lives in Addis Ababa, the capital city of Ethiopia, with his wife and five children.
czytaj więcej
czytaj więcej
no audio
czytaj więcej
Rethinking the past - mixing up and blanking out - happens both to individuals and states. How much fake the story should be to become credible?This micro mockumentary uses a combination of pictures & drawings from the family archive dating to 1940-1950s and found footage related to WW2. Revealing a very personal research on the features of Soviet Era through the minor details - like homogenous haircuts or way that head scarfs are used - the scary routs of social dissolving.
czytaj więcej
My Name is Salt
Produkcja: CHE/IND 2013
Pustynia ciągnie się bez końca – płaska, szara, surowa. Nie ma tu ani drzewa, ani źdźbła trawy, ani skały. Nie brakuje tylko jednej rzeczy: soli. Ta jest wszędzie, leży pod popękaną, spaloną powierzchnią ziemi. To Wielki Rann, 5000 kilometrów kwadratowych pustyni solnej w Indiach. Przez osiem miesięcy w roku rodzina bohatera filmu: Chhanabhai żyje tutaj bez wody, elektryczności, niestrudzenie pozyskując cenny surowiec z tego niegościnnego miejsca. W oślepiającym blasku słońca pracują na polach solnych, formując wielkie kryształy. Muszą skończyć, zanim przyjdą monsunowe deszcze i zmyją wszystko.
The film plays with the tension between images of shadows, a text describing shadows and an audio independent from the images and text. This juxtaposition of each element one to the other in the end creates a sense of lightness appropriate for a shadow.
czytaj więcej
Na wnuczka / Grandson style
Produkcja: POL 2010
Wyróżnienie podczas PiK 2011
„Oszukana na 5 tysięcy zł!”, „Stracił oszczędności życia!”, „Wnuczek znów atakuje – starsza kobieta straciła 70 tysięcy zł!” – takie nagłówki w gazetach i informacje od policji autor dostawał każdego dnia. Postanowił zrealizować reportaż – ku przestrodze. Nie przypuszczał, że sprawa potoczy się w sposób iście sensacyjny. Aby ukazać mechanizm oszustwa, autor zdecydował się na prowokację dziennikarską. Przyjąwszy tożsamość wnuczka-oszusta, nawiązał kontakt z prawdziwymi przestępcami.
czytaj więcej
What about nature and culture and their supposed contraposition? When they meet, is there really a difference in their behaviour? Are they substantially different?
Contemporary times prove very well that man is a mere product of nature. Like a medusa or a fruit fly or a fern or a bacteria or a virus. Like worms they fuck around in an apple until every bit is eaten. They die together with the apple and manifest themselves as part of nature. Hence, culture as a product of man is a product of nature and a product of nature cannot be anything else but nature.
One can spend moments of great pleasure watching nature. When walking just at dawn in a shopping center or an industrial park or through a parking lot. The early sun shines brightly in the dewdrops that hang on a ware house sign.
The wind enjoys itself with a plastic bag that is captured by barbed wire.
czytaj więcej
Never Be Clever
Produkcja: Holandia 2013
Cierpiący na autyzm trzydziestosiedmioletni Wouter uwielbia rysować erotyczne komiksy. Mieszka na zacisznej farmie z bratem, spędzającym czas na malowaniu ponurych krajobrazów. Wouter jest zafascynowany Darią Morgendorffer, bohaterką emitowanych przez MTV animowanych seriali (Beavis and Butt-Head, Daria). Rysunkowa postać wywarła przez lata wielki wpływ na tworzone przez niego erotyczne komiksy. Kiedy Wouter zaczyna publikować swoje prace w internecie, ludzie stają się wobec niego uprzedzeni. On natomiast staje się coraz bardziej świadomy tego, co prezentuje, chciałby zdobyć uznanie. Czy uda mu się osiągnąć cel?
czytaj więcej
Niedzielny poranek
POL 1955
Film zrealizowany według własnego scenariusza Andrzeja Munka jest żartobliwym felietonem, opatrzonym adekwatnym wobec jego charakteru podtytułem Scherzo. To opowieść o niedzielnym letnim poranku w Warszawie, o jej mieszkańcach widzianych głównie z okna autobusu. Film spaja pełen dowcipu, z dystansem czytany przez Kazimierza Rudzkiego komentarz, oraz krótka anegdota o „nim” i o „niej” – kierowcy i konduktorce autobusu. W ramach tej błahej anegdoty Munk podpatrywał i inscenizował sceny rodzajowe z życia mieszkańców ówczesnej Warszawy. Nie brak im walorów realistycznej obserwacji i dowcipu.
czytaj więcej
Nóż w wozie / Knife in the Wife
Produkcja: Polska 2014
Gdyby szukać nawiązań filmowych, nie byłoby to proste skojarzenie z „Nożem w wodzie” Polańskiego, lecz z „Domen bez okien” – nastrojowym, melancholijnym debiutem Stanisława Jędryki z 1962 r. Obydwa filmy opowiadają o cyrku na prowincji. Dzielą te obrazy aż 52 lata, gatunek („Dom bez okien” to fabuła) i sposób robienia prania (już nie wiadro czy dzbanek, a pralka automatyczna). Jednak zarówno w opowieści o cyrku sprzed ponad 50 lat, jak i w tej dzisiejszej, cyrkówka pranie robi na dworze. W opowieści Vity Drygas to cyrk Arizona, w którym mężowie rzucają nożami w żony. A widzowie, niezależnie od wieku, chłoną wrażenia: i śmieszne, i straszne, i ekscytujące.
czytaj więcej
O Której Wrócisz? / When Will You Be Back?
Produkcja: Polska 2014
„O której wrócisz” jest opowieścią o samotnej matce, która ukończyła studia aktorskie i stara się znaleźć sobie miejsce w świecie teatru, filmu i gwiazd kina. Kiedy zdaje sobie sprawę z tego, że połączenie tych rzeczy jest niemożliwe, szuka rady i pomocy u swojej babci, dla której piękny świat show-biznesu pozostaje za grubym ekranem telewizora, niedostępny dla jej wnuczki.
czytaj więcej
O rządach miłości / The governance of love
Produkcja: Polska 2013
Dokument animowany, osobisty i filozoficzny. Mariusz – bohater i narrator filmu – opowiada prostą historię: o sobie, o innych, o wizjach, o marzeniach, o zmianach samopoczucia. Adela Kaczmarek podąża za słowami i rysunkami Mariusza, który od wielu lat choruje psychicznie. Poprzez rysunki i opowieść mężczyzny poznajemy jego świat – i w trudnym do przeniknięcia wątku tego, co nazywamy chorobą, i w jego wymiarze uniwersalnym.
czytaj więcej
Odchod na korze / The Stop on Main Street
Produkcja: Słowacja 2013
Dokument nie tyle o filmie, który dostał Oscara, lecz raczej o tym, co stało się później.
Kamera podąża za ludźmi, miejscami, perypetiami i uczuciami towarzyszącymi tamtej realizacji: „Obchodowi na korze” („Sklepowi przy głównej ulicy”) z 1965 r. Czechosłowacka produkcja przeszła do historii kina jako pierwszy zdobywca Oscara dla filmu środkowoeuropejskiego. Grała w nim między innymi Ida Kamińska – polska, żydowska i międzynarodowa aktorka oraz reżyserka teatralna. Dokumentalny, nostalgicznie czarno-biały „Odchod na korze” wraca do atmosfery „Obchodu na korze”, doceniając również tych, którzy w oscarowym filmie nie zagrali z ważnych, życiowych powodów.
czytaj więcej
Odwiedziny / A visit
Produkcja: Polska 2013
Gdzieś nieopodal pięknego lasu od rana trwają niespieszne, ale staranne przygotowania. Odświętny ubiór, nakrywanie stołu obrusem, wazon ze świeżymi kwiatami polnymi lub leśnymi. Ktoś gdzieś odkurza, tyka zegar, piękna pogoda, las, bajkowy spokój. Czas mija. Ubrani na galowo ludzie czekają. Dokument został zrealizowany w Sokolu, w domu opieki społecznej na pograniczu polsko-białoruskim.
czytaj więcej
Ogród po drugiej stronie rzeki / Garden across the river
Produkcja: POL 2014
Polacy przywykli do tego, że to Niemcy szukają miejsc zamieszkania swoich przodków w Szczecinie czy innych miejscowościach na wschód od Odry. Zaskakujący jest przypadek Marka Brzezińskiego, bodaj jedynego Polaka, który szuka miejsc związanych z przeszłością jego rodziny po zachodniej stronie Odry. Wędrując po województwie zachodniopomorskim i Brandenburgii, ze zdziwieniem odkrywa ile narodowości miało i ma wpływ na to, jak i gdzie dzisiaj żyjemy. Film rejestruje wyjątkowy procesu tworzenia się nowej społeczności pogranicza polsko-niemieckiego.
Jest to opowieść o Szczecinie, który dzięki rozwojowi wielkiego przemysłu (od połowy XIX w. do lat 20. XX w.) radykalnie zmienił swoje oblicze. Stał się wielkomiejską metropolią znaną w Europie i na świecie. Na film składają się m.in. stare zdjęcia i dokumenty.
czytaj więcej
An audiovisual essay on an underground cultural center in Porto. In the making of the work the real interiors, signs and spaces are re-mixed into a fictional one-minute story of alive house, secured from the life outside of its walls.
czytaj więcej
One Thousand and One Teardrops
Produkcja: Wielka Brytania 2014
Pierwszego dnia w szkole mała Louly musi zmierzyć się z pytaniem: co powinna założyć? Wstrętny szkolny mundurek z chustą czy to, na co ma ochotę? Magiczna karafka na łzy pomaga jej dokonać wyboru, opowiadając historię o tym, jak Iranki od 200 lat starają się odpowiedzieć na pytanie, które dziś zadaje sobie mała dziewczynka w pierwszym dniu szkoły. Żartobliwość animacji łagodzi dotkliwość tego pytania.
czytaj więcej
Performed by Bothnian Draale Pack in Winter 2009 Kati & Arpad Kovasc and AGF performed the famous Simultangedicht by Kurt Schwitters on the frozen ocean between Hailuoto and Oulu/ Finland, close to an airport and a public ferry. The sound scape and video taken were reworked and edited to this surrealist piece.
Schwitters, Kurt - 1887-1948
czytaj więcej
Pamiętniki chłopów
Produkcja: POL 1952
Pierwsza dokonana przez Andrzeja Munka próba „uczłowieczenia” socrealistycznej formuły dokumentalnego kina. Realizuje ją przez odwołanie do autentycznych materiałów, które stanowią opublikowane w 1935 roku Pamiętniki chłopów. Reżyser odnajduje trzech ich autorów i cytując ich wspomnienia, konfrontuje dawny los z życiem w socjalistycznej Polsce, która realizuje dawne marzenia – o własnej bądź spółdzielczej ziemi, o szansach godnego życia i możliwościach edukacji dzieci. Elementem wspomnianego „uczłowieczenia” jest dana widzowi szansa bezpośredniego kontaktu z tymi nieanonimowymi bohaterami; a właśnie anonimowa zbiorowość dominowała w ówczesnym polskim filmie dokumentalnym.
Pan Ciasteczko / Mr. Biscuit
Produkcja: Poland, 2014
Tytułowy Pan Ciasteczko to Krzysztof Kraśniewicz, mieszkaniec Szczecina, który mimo swojej niepełnosprawności zintegrował się z miejskim środowiskiem artystyczno-kulturalnym. Wydawać by się mogło, że jako osoba niepełnosprawna wymaga większej opieki, wsparcia i kierowania jego działaniami. Nic z tych rzeczy. Pan Krzysztof sam znalazł pomysł na to, jak swoje życie uczynić atrakcyjniejszym. Krzysztof Kraśniewicz uczestniczy w większości wydarzeń kulturalnych odbywających się w mieście. Jest konsekwentny w swoim bywaniu na premierach, wernisażach czy wieczorach literackich – i przez to rozpoznawalny. Jego pasją i sposobem na kontakt z drugim człowiekiem jest sztuka. Brzmi to górnolotnie i tak właśnie brzmieć powinno.
czytaj więcej
Pevnost / Fortress
Produkcja: CZE 2012
Naddniestrzańska Republika Mołdawska. Wyobraź sobie przestrzeń, gdzie czas stanął. Czas się zatrzymał i życie utknęło w kształcie przypominającym erę Związku Radzieckiego. Ludzie w jakiś sposób przyzwyczaili się do rządów tajnej policji i strachu przed byciem szpiegowanymi. Prowadzona w radzieckim stylu propaganda autorytarnego, opartego na sile reżimu prezydenta Igora Smirnova zmienia większość mieszkańców NRM w prostych robotników bez chęci zrozumienia jak nieznośna jest ich sytuacja. Smirnov rządzi tym nieistniejącym krajem już od dwudziestu lat. Film skupia się na paru postaciach, które utknęły w tej geopolitycznej luce między Unią Europejską a Rosją, miedzy współczesnością a przeszłością, zbrodnią a przyzwoitością, dekadencją a nadzieją na zmianę. Film, ograniczony czasem wyborów prezydenckich, analizuje organizację „nie-państwa” i zasady, jakie rządzą codziennym życiem w jego granicach.
Polska Kronika Filmowa (numer jubileuszowy – 1959 rok, nr 52 – A-B)
Polish Film Chronicle (anniversary edition – 1959, nr 52 – A-B)
Produkcja: POL 1959
Przygotowanie w 1959 roku kroniki jubileuszowej PKF to niespodzianka w twórczości reżysera, który w tym okresie swej działalności cieszył się już wielkim autorytetem artystycznym, podejmował w filmie fabularnym wielkie tematy historiozoficzne, polityczne i moralne. Jak widać lubił też odchodzić do spraw pozornie marginalnych, dowodem Kronika jubileuszowa, będąca pastiszem tak gatunku w ogóle, jak i jego polskiej odmiany. Jedenaście tematów Kroniki łączy postać aktora Wiesława Gołasa, który wciela się między innymi w postaci stoczniowca, naukowca, przedszkolaka, mówcy, kucharza, sportowca – bohaterów takich odnotowanych przez kronikarza wydarzeń, jak Nowe osiągnięcia, Nowa szkoła, Nowy sport, Nowa tablica (z napisem: Tu nie mieszkał żaden sławny Polak) itp.
Polska za 20 lat / Poland 20 yers from now
Produkcja: Polska 2013
Warszawa w 2032 roku to zaorany ugór. Jak do tego doszło, opowiada podstarzały eks-celebryta, znany z takich filmów, jak „Wojna polsko-ruska” i „Lejdis”. Aktor naprawia jakąś archaiczną lampę i opowiada, jak to polscy politycy uparcie działali w ten sposób, że nawet przesadnie wyrozumiała Unia Europejska straciła cierpliwość. Nawet nieśmiertelny Pałac Kultury i Nauki zarósł wreszcie trawą.
czytaj więcej
The inferno of popcorn comes to life in this short epic.
czytaj więcej
Prezydenckie gołębie / President's Pigeons
Produkcja: Polska 2013
Rok z życia mieszkańców osiedla socjalnego, które powstało przed dwudziestoma laty w zaadaptowanym do tego celu kompleksie blaszanych baraków. Wśród mieszkańców osiedla są ludzie samotni, starzy i chorzy. Są tu również rodziny z dziećmi. Każdy z bohaterów stara się jakoś sobie radzić. Władze miasta – właściciel terenu i zabudowań – udają, że nie dostrzegają problemu.
czytaj więcej
PS Sao Paulo
Produkcja: Belgia / Brazylia 2013
Dwóch mężczyzn spaceruje nocą po wielkim mieście. Prowadzą ten rodzaj rozmowy, jaki mogą toczyć ze sobą tylko dwie zagubione dusze. Nie poznamy ich biografii ani twarzy. Może są strażnikami pilnującymi bogatych osiedli, może kim innym. Jeździmy po obcym mieście, z podręcznym sprzętem. Helikopter (policyjny?) zagłusza rozmowę i myśli. Sao Paulo jest największą aglomeracją na południowej półkuli. W samym mieście mieszka ponad 11 milionów ludzi, w całej aglomeracji – około 21 milionów.
czytaj więcej
Quicken Belts is a movie of an ordinary train ride – then mirrored and enhanced with technicolor cyan. The result is calmness and pause for a moment - in order to show the beauty and the specificity of seemingly normal moments.
czytaj więcej
A one-minute long pause to observe the soundscape of Milton Street in Montreal, QC.
This piece is a document of an autumn afternoon in the city of Montreal; its passers-by, cars, vans and bikers. Moved by the question of perpetual and inevitable change of a city, this video aims to memorialize a transient, perhaps even ordinary, space in time.
czytaj więcej