Filmy
- Exvotos, 16'
ExvotosProdukcja: Hiszpania 2014
„Exvotos” podąża za intymnym przybliżeniem do powszechnej nabożności, oddając się refleksji nad paradoksem poszukiwania bezpieczeństwa w przedmiotach. Lawirując poprzez przestrzenie sakralne oraz świeckie, jak muzeum, kościół czy cmentarz (czasami myląc je ze sobą), esej filmowy skłania do refleksji nad obrazem i jego potencjałem, skupiając się na darach wotywnych.
Autorzy:
- I'll call you when I get there, 20'
I'll call you when I get there
Produkcja: Polska / Holandia 2013 / 2014Młoda artystka otrzymuje zaproszenie od małej holenderskiej galerii o nazwie „Upominki”. Podróżuje pociągiem do Rotterdamu. Co chwilę odbiera telefony: od zaniepokojonej (a wkrótce przerażonej) matki, od spokojnej babci oraz od profesjonalnie nieufnego, lecz zachowującego zimną krew policjanta. Co stać się może/mogło/mogłoby w drodze do celu i później? Wnikliwa analiza wpływu mediów na nasze życie, zrealizowana przy pomocy niektórych spośród tychże mediów.
Autorzy:
- Kingdom Come: Rituals, 7'
Kingdom Come: RitualsProdukcja: Niemcy 2014
Widzimy obraz pozbawiony uczestnictwa, nieosiągalną anomalię pośród jakichkolwiek form definicji. Właśnie z taką perspektywą artyści chcą eksperymentować patrząc na przestrzeń i otoczenie oznaczające niemieckie centrum polityczne, na polityczną geografię oraz miejskie krajobrazy władzy. „Kingom Come” narodziło się, gdy artyści odkryli fotografowanie z lotu gołębia: metodę wykorzystywaną głównie w czasie I wojny światowej w dziedzinie, którą dzisiaj nazwano by „rekonesansem bezzałogowym”.
Autorzy:
- Nóż w wozie, 11'
Nóż w wozie / Knife in the Wife
Produkcja: Polska 2014Gdyby szukać nawiązań filmowych, nie byłoby to proste skojarzenie z „Nożem w wodzie” Polańskiego, lecz z „Domen bez okien” – nastrojowym, melancholijnym debiutem Stanisława Jędryki z 1962 r. Obydwa filmy opowiadają o cyrku na prowincji. Dzielą te obrazy aż 52 lata, gatunek („Dom bez okien” to fabuła) i sposób robienia prania (już nie wiadro czy dzbanek, a pralka automatyczna). Jednak zarówno w opowieści o cyrku sprzed ponad 50 lat, jak i w tej dzisiejszej, cyrkówka pranie robi na dworze. W opowieści Vity Drygas to cyrk Arizona, w którym mężowie rzucają nożami w żony. A widzowie, niezależnie od wieku, chłoną wrażenia: i śmieszne, i straszne, i ekscytujące.
Autorzy:
- PS Sao Paulo, 15'
PS Sao Paulo
Produkcja: Belgia / Brazylia 2013Dwóch mężczyzn spaceruje nocą po wielkim mieście. Prowadzą ten rodzaj rozmowy, jaki mogą toczyć ze sobą tylko dwie zagubione dusze. Nie poznamy ich biografii ani twarzy. Może są strażnikami pilnującymi bogatych osiedli, może kim innym. Jeździmy po obcym mieście, z podręcznym sprzętem. Helikopter (policyjny?) zagłusza rozmowę i myśli. Sao Paulo jest największą aglomeracją na południowej półkuli. W samym mieście mieszka ponad 11 milionów ludzi, w całej aglomeracji – około 21 milionów.
Autorzy:
- To byłoby coś pięknego, 17'
To byłoby coś pięknego / That would be beautiful
Produkcja: Polska 2014Problem ludzkości z kolonizacją Marsa zostałby już dawno rozwiązany, gdyby istniała możliwość powrotu z tej oddalonej o prawie rok lotu planety. Postanowiono więc wysłać na Marsa ludzi przynajmniej w jedną stronę. Do międzynarodowego programu zgłosiło się ponad 200 tysięcy ochotników i ochotniczek z całego świata. Wśród nich znalazła się pani Aleksandra, nauczycielka biologii z Sosnowca, kobieta spełniona rodzinnie i zawodowo, zafascynowana możliwością zbudowania nowej kolebki ludzkości. Jak zostało powiedziane, z Marsa wrócić się nie da, chociaż pani w ZUS-ie kojarzy tę planetę z jakąś – też przecież odległą – Wielką Brytanią, Irlandią, może nawet z Niemcami. A pani Aleksandra, świadoma rangi swojej misji, dokonuje zabezpieczenia emerytury i przyzwyczaja się do marsjańskiego krajobrazu, spacerując z psem po malowniczych okolicach Sosnowca.
Autorzy:
- Velsignet vaere dette sted, 29'
Velsignet vaere dette sted / Blessed by this place
Produkcja: Dania 2013Wielowątkowy film o poszukiwaniu tożsamości i o przynależności do miejsca. To jednocześnie metafizyczny i pełen humoru obraz rodzaju ludzkiego, skupiony na obszarach, w których znajdujemy znaczenie życia, które czynią je zrozumiałym i istotnym. Podnoszenie ciężarów, praca (nawet w komicznym kostiumie), miejsce do postawienia kwiatów, przestrzeń do wypalenia papierosa i plotek, niebiański chórek w kaplicy pogrzebowej. Każde z tych działań, każda z tych rzeczy i każde z tych miejsc może być tym, czym być powinno pod konsekwentnie zmiennym niebem.
Autorzy: