Szczecin European Film Festival 2018: 28.10.2018, Niedziela, 15:00
Kino Zamek, Korsarzy 34 (Gdzie to jest?)
Blok tematyczny: Konkurs Europejski '18
Pokazy filmów wyselekcjonowanych do konkursu
Wstęp 15 zł
W tegorocznym Konkursie Europejskim obejrzymy 24 realizacje twórców z 17 krajów wyprodukowanych w latach 2017-2018. Wszystkie tytuły zasługują na uwagę. Są to bowiem obrazy wyjątkowe, odważne w treści i nierzadko przekraczające granice klasycznego dokumentu. Jak zawsze po projekcjach odbędą się dyskusje z autorami konkursowych filmów. W konkursie znalazły się cztery filmy francuskie i niemieckie, trzy produkcje z Polski, po dwie z Belgii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Austrii i Łotwy oraz po jednej z Włoch i Islandii. Nie zabraknie także koprodukcji, w których partycypowały Meksyk, Iran, Gruzja, Rosja, Cypr, Serbia i Chiny.
Na maleńkiej wyspie Nauru na Pacyfiku od 1906 r. wydobywano fosforan. Kiedy w latach 80. zakończyło się jego wydobywanie, wyspa zbankrutowała, a 80 procent jej powierzchni zostało niezamieszkałe. Nauru stała się pralnią pieniędzy. Obecnie Nauru uwikłana jest w „znikanie ludzi” – to tu znajduje się jeden z australijskich ośrodków zatrzymań imigrantów. Czworo informatorów opisuje zinstytucjonalizowane naruszanie praw człowieka w przybrzeżnym ośrodku.
czytaj więcej
Twarz i oczy człowieka zachowują przeżycia lepiej niż jakikolwiek dokument czy zapisane wspomnienie. Szczególnie jeśli człowiek ten doświadczył tak wiele, jak znana dysydentka Lidija Lasmane-Doroņina. Właściwie nie myśli ona nawet o sobie jako o dysydentce. Odbyła trzy wyroki w więzieniach i obozach pracy – w sumie 14 lat – jako karę nie za podziemną walkę, ale za to, że miała czelność pozostać wierna swoim zasadom, przekonaniom i wierze. Nawet dziś, w wieku 91 lat, jej oczy są jasne i pełne życia patrzą na ten świat.
czytaj więcej
Całe rosyjskie miasto na wybrzeżu Oceanu Pacyficznego – Władywostok, czyli „Dominanta Wschodu” – użyte jako „scena” w ponad 80 widokach, z 350 muzykami zaangażowanymi do odtworzenia charakterystycznych dźwięków miasta – statków, armat, tygrysów syberyjskich, podziemnych prądów morskich.
czytaj więcej
Myślenie o znaczeniu nagrywania czegoś w kontekście istnienia. Co to znaczy kochać kogoś lub coś? Jak trzymamy się tego na wieki wieków? Wybuch nostalgii. Korzystanie z archiwów rodzinnych i własnych, aby zrozumieć powody robienia filmów.
czytaj więcej
Intensywna przyjaźń między Nestorem Basterretxeą i Jorgem Oteizą sprowadza ich do Irunu, w Gipuzkoi. Kupują tam mały kawałek ziemi na obrzeżach miasta, by zaprojektować i zbudować tam swój warsztat.
czytaj więcej